Cei mai mulți dintre oamenii culturalizați în epoca grabei și a informației gata digerate nu mai au ascuțimea minții de a aprecia un frumos frust, venit direct din cultura populară, durat din elemente simple și șlefuit prin folosință îndelungată. În folosința curentă a omului de la sat uneltele sau obiectele de folosință uzuală au mers pe un făgaș de esențializare. Un obiect foarte banal era reface de atâtea ori încât se renunța treptat la elemntele inutile.
De fapt ergonomia a fost descoperită de țărani în timpul efortului lor creator de a scoate dintr-un lemn un obiect funcțional. Sigur că acea calitate a obiectelor nu se numea ergonomie (termenul este prea modern) dar întrunea toate elementele noțiunii. În cultura tehnică populară nimic nu era în plus nimic nu se manufactura doar pentru a irosi un material.
Un artist plastic cu vocației și cu un ochi antrenat descoperă „artă” în obiecte ce par banale pentru alții. Mihai Donici este sculptorul ce are harul de a crea artă nouă din arta veche a altora. Arta sa a fost chiar numită așa „etnosculptură” recunoscând că folosește din plin filonul nesecat al artei populare din alte secole.
Este un concept apropiat de ce făceau avangardiștii începutului de secol XX ce au scornit idea de „redy made”. Un simplu obiect industrial era încărcat de valențe artistice doar prezentându-l în altă lumină și alt context.
Mihai Donici aplică metoda avangardiștilor dar a rafinat-o până la extrem. Obiectele vechi (dar nu fabricate în serie în fabrici) lucrate de mână ca unicate capătă noi noime vizuale prin finisare și alăturări de elemente, poate disparate, ce învie ca mesaj artistic autentic. Este fireasca trecere de la utilitate funcțională la simbolul cel mai descărcat de materialitate. De la lemn la idee nu e nevoie decât de mult simț și multă muncă.
Este noua ofertă a artistul Mihai Donici intitulată „Artefacte vechi din 100 de ani”, expusă la Biblioteca Universității Politehnica Timișoara. Exponatele fac parte din colecția personală a artistului și au fost adunate pe parcursul a zeci de ani.
„Expoziția se vrea o prezență directă a celor 100 de ani de coagulare în realitate. O coloană mobilă înaltă de 10 m va fi prezentă în cadrul expozițional, marcând meandrele perioadei. Montată în holul central al Bibliotecii UPT, la intersecția multor drumuri interioare, ea poate fi văzută în luna decembrie 2018. În societatea globalizantă de astăzi, vom putea supraviețui prin conștiința culturală și pentru asta vom avea nevoie de educație – morală, nu doar funcțională – în care să alocăm și noi 10% din PIB acestui domeniu fundamental”, susține creatorul Mihai Donici.
Comentariile sunt închise pentru Tinerețea și modernitatea artefactelor vechi de un veac